Tesettür ile ilgili soru ve cevaplar

Teferruat” diyerek saçları açmak uygun mu?

“Teferruat” diyerek saçları açmak haramdır. Hele kapanmaya önem vermeyenin imanı gider.

Sokağa çıkarken peruk takabilir miyim?

Sokağa çıkarken peruk takmak zaruretsiz caiz değildir. Erkekler arasında başını açmak zarureti olduğu zaman, kadının peruk kullanması caiz ve lazım olur. Zaruret, başka çare bulamamak demektir. Sadece zaruret halinde peruk takabilirsiniz

Tesettür Sadece Peygamber Hanımlarına Değil mi?

Tesettür için (Nur Suresi 31. ve Ahzab Suresi 59. âyetler de) hitap sadece Peygamber hanım ve kızları mı, yoksa müminlerin hanımlarına da söyle deniyor mu?

Tesettür sadece Peygamber hanımlarına değil, herkesedir.


Namazın nasıl kılınacağı, fazları, haramları, namazı bozanlar vesaire Kur’an-ı kerimde yazmadığı gibi, tesettürün nasıl olacağı da Kur’an-ı kerimde açıkça yazılı değildir. Bunu Peygamber efendimiz bildirmiştir. Mesela cariye denilen bayanların tesettürü farklıdır. Bunu da Resulullah efendimiz bildirmiştir. Onun için sadece bir meseleyi Kur’an-ı kerimden anlamak çok zor, hatta imkansızdır. Bu yüzden fıkıh kitaplarına bakmak gerekir. Mealden tefsirden din öğrenilmez.
 

Tesettür ne zaman emredildi?

625 ve 627 yılında kadınlara örtünme emri geldi. Kadınların Peygamber efendimize gelerek sual sormaları, oturup dinlemeleri hicab âyeti gelmeden önce idi. Hicab âyeti gelince, kadın erkek artık bir arada oturulmadı. Kadınlar soracaklarını, ezvac-ı tahirattan sorup öğrendiler. Resulullah efendimiz ise 632’de vefat etti. Demek ki 

Peygamber efendimiz, tesettür âyetinden 5 yıl sonra vefat etti. Ondan önce tesettür yoktu. Önceki hayatını anlatıp,”Resulullah kadınlarla oturup konuşurdu, kadınlar açık gezerdi” demek yanlış olur.

Beş vakit namaz, miladi 621 yılında ve hicretten bir yıl önce mirac gecesinde farz oldu.

Mirac’dan önce, yalnız sabah ve ikindi namazı vardı. 

Ramazan orucu, 624’te farz oldu.

Zekat da 624’te Ramazan ayında farz oldu.

Hac ise 631’de farz oldu


Eşarp manto içine konulamaz mı?

Bir âyette, (Başörtülerini yakalarına örtsünler) denildiğine göre, eşarbı mantonun içine koymanın, bu âyete aykırı olduğu söyleniyor. 

Başörtüsünün mutlaka göğsü ve omuzları kapatacak şekilde olması şart mı? 

Mantonun içine konsa mahzuru olur mu?

Şart olan saçları örtmektir. O âyet-i kerimenin meali şöyledir:
([Kadınlar, yabancı erkeklere bakmaktan] sakınsınlar, ırzlarını korusunlar, [el, yüz gibi] görünen kısmı hariç, ziynetlerini[saç, kulak, boyun, gerdan gibi ziynet takılan yerlerini] göstermesinler, başörtülerini yakalarına kadar [saç, kulak ve gerdanlarını] örtsünler!) [Nur 31]

Demek ki, başı örtmekten maksat, saçları, kulakları ve gerdanı örtmektir. Bu örtünmenin şekli değil, önemli olan örtülmüş olmasıdır. 

Örtü, dikkati çekecek renk ve şekillerden de, uzak olmalıdır.

Babam da  beyim de  açılmamı istiyor ne yapayım? 

Babam,”Kızım açılmazsan hakkımı helal etmem” diyor. Ben de babamın kalbinin kırılmaması için ve bana hakkını helal etmesi için açılsam günah olur mu? Beyim de, açılmamı istiyor.”Ben de hakkımı helal etmem” diyor. 
Dine aykırı işte hiç kimsenin sözüne uyulmaz. Ana, baba, koca ve âmir de emretse, onun sözü yerine getirilmez. Bir hadis-i şerif meali şöyledir: 
(Hâlıka isyan olan işte, mahluka itaat olmaz.) [Hakim]


Yani Allah’a karşı gelinen, günah olan bir işte, mahluka yani insanların sözüne uyulmaz. Yaptırılan iş, Allah’ın rızasına uygun değilse, ana baba da, koca da söylese önemi yok, kalbi kırılmış olmaz. Bedduaları da geçerli olmaz. Ana babanın ve kocanın hatırı için günah işlenmez. Onlara ana hakkını, baba hakkını, koca hakkını veren de Allahü teâlâdır. Seni de onlara emanet etmiştir. Senin hakkın ne oluyor? Senin hakkını niye hiç gündeme getirmiyorlar? Hepimiz en önce Allahü teâlânın hakkına yani dinimizin emir ve yasaklarına riayet etmeliyiz. 

Namazda erkek mi var ki kadın kapanıyor?

Sonuçta kadının kapanması erkekten korunmak için değil mi? Namazda neden korunacak ki?

Namazda kapanmak erkeklerden korunmak için değil, Allahü teâlânın emrine uymak içindir. 

Erkeklerden korunmak da Allahü teâlânın emridir. Allah’ın emri olmazsa niye erkeklerden korunalım ki? 

Erkekler saçımızı görse ne olur? 

Allahü teâlâ erkeklere göstermeyin dediği için göstermemek gerekir. 

Namazda kapan diyorsa kapanmak gerekir. Müslüman kadınların yanında göbek ile diz arasını kapat diyorsa kapatmak gerekir. 

Hıristiyan kızlarına karşı erkek gibi kapan diyorsa, saçımızı da hıristiyan kızlara göstermemek gerekir. Kâfir kızı görünce ne olacak denmez. Allahü teâlâ, söz dinleyenle dinlemeyeni ayırt etmek için böyle emirler veriyor. Ahirette bunların hesabını soracak. Şunu emrettim niye yapmadın diyecek.

Kaç yaşında kapatmak gerekiyor?


11 yaşında bir kızım var. Annesi dekolte kıyafetle gezdiriyor.”Şimdilik çocuk hevesini alsın, zamanla bıkar ve kendisi bırakır” diyor. Hanımın görüşünde isabet payı var mıdır? Hanımınız çok yanlış söylüyor. Aksine kız çocuğu, açık saçık giyinmeye alıştı mı, artık kolay kolay bırakamaz. Çünkü, atalar, (Alışmış, kudurmuştan daha beterdir) buyuruyorlar. 

Kabul ederse eğer, ona fıkıh kitaplarındaki mesela Tam İlmihal’deki şu ifadeyi gösterirsiniz:

(7-10 yaşında olan gösterişli kızlar ve 15 yaşını dolduran veya bâliğa olan bütün kızlar, kadın hükmündedir. Böyle kızların başları, saçları, kolları, bacakları açık olarak, [zaruretsiz] yabancı erkeklere görünmeleri haram olur.) Görüldüğü gibi, yedi yaşından itibaren kapatmak gerekiyor.

Ayaklara çorap giymeden dışarı çıkmak caiz mi?

Yazın başörtülü bayanları görüyorum ayaklarında çorap yok.  Hanefi mezhebine göre ayaklar açık olarak gezilebilir mi? 

Alimler farklı bildirmişlerdir. Namaz dışında avrettir ve avret değildir diyenler de olmuştur. En iyisi namazda ve namaz dışında ayakları çorapla örtmelidir. Ayağı açık gezenlere de haram işliyor dememelidir. 

Kadınların tam tesettürlü haşema ile bayanlarla beraber denize girmesi caiz mi?

Kadınlara pantolon ve benzeri şeyleri, başkalarının yanında giymesi caiz olmaz. Bir de suya girince haşema ıslanıp yapışabilir. Saliha kadının, saliha kadına göbek ile diz arasını göstermesi haram olur. İnce ve vücuda yapışık elbise yok hükmündedir. Fasık ve gayri müslim kadınlara vücudunu gösteremez. Ama bir ihtiyaç olunca Hanbeli mezhebini taklit ederek, saçı ve kolları açık onların yanında durabilir.

Başörtüsünün omuzları da örtmesi şart mıdır?

Başörtüsünün omuzları örtmesi şart değil, boynu örtmesi şarttır.

Kadının çene altı da avret midir?

Evet. Kapatmak şarttır.

Yüz, alnın üst kenarından çene ucuna, bir kulağın başlama yerinden diğer kulağa kadar olan kısımdır.

Namaz kılmayan kadının da kapanması şart mıdır?

Sadece namaz kılanın değil, namaz kılmayanın da tesettüre riayet etmesi şarttır.

Kadınların kollarının dar bir buluz ile örtünmesi caiz midir?

Caizdir. Göğüs kısmı hiç belli olmamalıdır. Sırt da kaba avrettir. Orası da bol ve kalın olmalıdır.

Tesettürün farz olduğunu kabul ettiği halde kızının kapalı olmasına karşı çıkan onu engellemek isteyen bir ana baba küfre düşer mi?

Baş örtmenin farz olduğunu bilir de, kızımıza bir zarar gelmesin diye aç diyorsa haram işlemiş olursa da, küfre girmez. Kapanmayı bu asırda lüzumsuz görüyorsa kâfir olur.

Dar pantolonla gezmek ve namaz kılmak caiz midir?

Dar pantolonla gezmek caiz değildir. Kaba avret yerlerine yapışık dar pantolonla namaz kılmak mekruhtur, başkalarına karşı istenilen tesettür yapılmış olmaz.

Saçı boyatmakla tesettür sağlanmış olur mu?

Bazıları, (Saç boyanınca, kendi saçı görülmediği için, kapatmaya gerek yok, peruk gibi olur) diyorlar. Saçı boyamakla tesettür sağlanmış olur mu?

Böyle tuhaf bir sual ile ilk defa karşılaştık. Bu, elbise giyinmeyip vücuduna krem veya renkli boya sürmeye, sonra da tesettürlü olduğunu iddia edip, tenim görülmüyor, boya görünüyor demeye benzer. Yahut bakınca içini gösteren renksiz naylon elbise giymeye benzer.

Bone  caiz mi? 

Fransızlardan gelen ve takılınca eşarbın altından görülebilen boneyi kadınların kullanması caiz mi? 
Hepsi caizdir. Bone, saçları toplamak ve dışarıdan görülmesine mani olmak için kullanılıyor. Bone takılmazsa eşarp kayar ve saç görülebilir. Bone uygun bir örtüdür. 

Yahudi marka eşarpları kullanmak caiz midir?

Eşarbın veya bonenin gayri Müslimlerden gelmesinin hiçbir zararı olmaz. İbadetlere mahsus olmayan şeyleri kullanmak caizdir. Peygamber efendimizin papaz ayakkabısı ve Rum cübbesi giydiği hadis-i şerifle bildirildi. (Mevahib, Tirmizi) 


Gösterişli ipek bir eşarbı Müslümanlar da imal etse kullanılması uygun olmaz. Gösterişsiz yani uygun olanı gayri müslim de imal etse, mahzuru olmaz

Kaynak: Evlilik Rehberi

Exit mobile version