1- Kur'an'ın Allah Rasûlü zamanında yazımı:
Allah Rasûlünün (s.a.v) emri ile vahiy katipleri Kur'an'ı parça
parça olarak işlenmiş ince deriler, kürek kemikleri, ağaç
kabukları ve düzgün taş gibi maddelerin üzerine yazmakta idiler.
Yazılan bu âyetler, vahiy henüz tamamlanmadığı için, tek bir
mushafta toplanmamıştı. Bu dönem içersinde Ashab ezberledikleri
âyetleri Allah Rasûlünün (s.a.v) gösterdiği sûrelerin altına
yazıyorlardı.
2- Kur'an'ın Hz. Ebu Bekr (r.a) döneminde yazılışı:
Zeyd b. Sabit (r.a), Hz. Ebu Bekr (r.a)'in emri ve Hz. Ömer
(r.a)'in uygun bulmasıyla Kur'an âyetlerini biraraya
toplamıştır. Zeyd İbn Sabit Kur'an'ı toplarken, vahiy
katiplerinin yazdıklarını dikkate almış ve âyetleri ilk defa bir
mushafta toplamıştır.
3- Kur'an'ın Hz. Osman (r.a) döneminde yazılışı:
ilk Mushaf Kur'an'ın okunşundaki tartışmalara son vermek
amacıyla, farklı kıraatleri yansıtacak şekilde Hz. Ebu Bekr'in
topladığı ve Hz Ömer'in kızı Hafsa'nın koruduğu nüshaya bağlı
kalınarak yazıldı. Bununla ilgili olarak Hz. Osman, Zeyd b.
Sâbit (r.a), Abdullah b. ez-Zübeyr (r.a), Sad b. el-Âs (r.a) ve
Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam (r.a)'ı görevlendirdi. Bu
Mushaf üzerinde noktalama işaretleri ve harekeleri
bulunmamaktaydı. Hz. Osman (r.a) yazılan Kur'an'ın bir nüshasını
saklamış diğer nüshaları ise çeşitli İslam şehirlerine
göndermiştir.
4- Kur'an'ın harekelenmesi ve noktalanması üç merhalede
tamamlanmıştır.
Birincisi: Muaviye b. Ebu Süfyan döneminde, Muaviye,
Ebu'l-Esved'i görevlendirmiş, O da Kur'an okurken meydana
gelebilecek okuma hatalarını ortadan kaldırmak amacıyla nokta
şeklinde hareke işaretleri koymuştur. İkincisi: Abdülmelik b.
Mervan döneminde Kur'an'daki bazı harfleri birbirinden ayırmak
için noktalar konulmuştur. Mervan bu işte el-Haccac b. Yusuf'u
görevlendirmiş; o da bu işi Nasr b. Âsım ve Hayy b. Yasmur'a
havale etmiştir. Üçüncüsü: Bu dönemde i'rab alametleri olan
Fetha, Damme, Kesre ve Sükûn konulmuştur. Bu harekelendirmede
Halil b. Ahmed el-Ferahîdî'nin yolu izlenmiştir.
|